czwartek, 8 września 2011

TDI - najczęstsze przyczyny braku mocy

Jest wiele czynników, które wpływają na brak mocy w silnikach TDi, najczęstsze z nich to:

- uszkodzony przepływomierz

- zapieczone łopatki w turbosprężarce ze zmienną geometrią

- uszkodzony zawór N75

- problem z zaworem EGR

- uszkodzone wężyki podciśnieniowe

- uszkodzona gruszka turbiny

- uszkodzenie mechanieczne turbosprężarki

- nieszczelność układu dolotowego

- nieprawidłowa korekcja ustawienia rozrządu

To chyba najczęstsze z przyczyn braku mocy. Szczegółowa diagnoza to oczywiście program diagnostyczny i różnego rodzaju logi statyczne i dynamiczne

Oznaczenia TDI - co oznaczają literki?

Mamy bardzo wiele rodzajów i typów silnika 1.9 TDi dlatego ciężko jest określić jego moc po kolorach literek na emblemacie TDI. 100% metoda to odczyt kodu silnika, który bardzo często możemy znaleźć na obudowie paska rozrządu. Oto niektóre z kodów oraz odpowiadająca im moc i typ jednostki:


zwykłe TDI - Pompa wtryskowa:
1Z - VP - 90ps
AGR - VP - 90ps

Pompa wtryskowa, zmienna geometria łopatek turbiny:
ALH - VP - 90ps
AFN - VP - 110ps
ASV - VP - 110ps

Pompowtryski, zmienna geometria czerwone I:
ANU - PD - 90ps
AXR - PD - 100ps
ATD - PD - 100ps
AVB - PD - 100ps
BKC - PD - 105ps
BKE - PD - 115ps
AUY - PD - 115ps
AJM - PD - 115ps
ATJ - PD - 115ps

Pompowtryski, zmienna geometria czerwone DI:
AVF - PD - 130ps
AWX - PD - 130ps
ASZ - PD - 130ps

Pompowtryski, zmienna geometria, czerwone TDI:
BKD - 2.0 16V PD - 140ps
ARL - PD - 150ps
BPX - PD - 160ps

Silniki 1.9 TDi - rodzaje


Są dwa podstawowe typy silnika 1.9 TDI: 


1.Silnik zasilany wysokociśnieniową pompą o mocy 90 lub 110 KM 

2.Silnik zasilany przez pompowtryskiwacze o mocach 100, 105, 116, 130, 150 KM.



Pierwsza konstrukcja  TDI powstała na początku lat 90-tych i można go spotkać już w np Audi 80, golfie III, Passacie z roku 1993. Jest to jednostka zasilana wysokociśnieniową pompą i ma dwa warianty mocy. Najpierw powstał silnik o mocy 90 a nieco później 110 KM. Są to dwa bliźniacze silniki występujące tylko w tych dwóch wariantach mocy. Silniki te nie są podatne na tzw. czip tuning, także jeśli ktoś chce podkręcić silnik musi się zdecydować na nowszą wersję tego sinika (zasilanego przez pompowtryskiwacze). Oba silniki były produkowane jednocześnie także można spotkać np. Audi A4 z roku 2000 z silnikiem o mocy 110 KM lub 116 KM, dlatego jeśli kogoś interesuje cziptuning to musi zwrócić na to uwagę. Nowszy wariant tego silnika to konstrukcja z roku 1999. Dół silnika jest ten sam co w starszym wariancie (blok silnika, tłoki), natomiast inna jest góra, czyli głowica, oraz zasilanie (w starszym pompa wysokociśnieniowa, w nowszym pompowtryskiwacze). Silnik ten występuje w następujących wariantach mocy: 100, 105, 116, 130, 150 KM. Silniki te różnią się wyglądem więc można je łatwo rozróżnić. Teraz jaki stosować olej do tych silników. Nie zależy to od producenta ole od norm które spełnia dany olej!!! jest to bardzo ważne. Do silnika o mocy 90 lub 110 KM czyli zasilanego pompą wysokociśnieniową nożna stosować olej spełniający normę VW 505.00. Może to być olej np półsyntetyczny 10W40, i taki był stosowany w autach z początku lat 90-tych natomiast w nowszych był juz stosowany olej syntetytczny np 5W40. W konstrukcji zasilanej pompowtryskiwaczami trzeba stosować specjalny olej spełniający normę VW 505.01. Nie mylić z normą 505.00 bo to zupełnie coś innego! Dla przykładu podam że np olej tego samego producenta który ma różne nazwy, ale na opakowaniu jest napisane: 5W40 Diesel, może nie spełniać wymaganej normy (normy są zawsze wypisane na etykiecie). I jeśli ktoś nie zwróci na to uwagi to dojdzie do uszkodzenia pompowtryskiwaczy. W serwisach czy czasopismach motoryzacyjnych możecie znaleźć informację że czasem się psują, ale jest to wynikiem niewiedzy i stosowania niewłaściwego oleju. Ogólnie silnik jest bezproblemowy i bardzo rzadko się psuje ale jeśli już się coś zdarzy to łatwo jest usunąć usterkę.

Usterki w silnikach TDI


Opisuje najczęściej występujące usterki najpopularniejszego silnika wysokoprężnego w Polsce TDI.Silnik 1.9 jest najlepszym silnikiem i jakiekolwiek usterki usuniemy łatwo i tanio.

Prosty i dobrze przemyślany silnik 1.9 TDI jest solidną konstrukcją z lat 90.
W czasie swojej historii przechodził liczne zmiany w osprzęcie, jest znany głównie z niskiego zużycia paliwa oraz z długiej żywotności.
A teraz przedstawię,  usterke,  diagnozę oraz rozwiązanie i koszt tego zabiegu.
1. Samochód gwałtownie traci moc przyśpieszenia na 3 i 4 biegu.
Silnnik TDI z turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek w turbinie .
Winna jest zapieczona kierownica zmieniająca geometrię łopatek w turbinie. Przy niedziałającej kierownicy dochodzi do pojawienia się zbyt dużego ciśnienia doładowania. Aby zabezpieczyc turbo przed awarią, komputer wprowadza nasze auto w tryb awaryjny
Trzeba przepalić auto na trasie najlepiej na autrostradzie prędkość powyżej 120km/h . Jeśli mamy do czynienia z zapieczeniem kierownicy należy spróbować przeczyścić ja środkiem w sprayu ( wydatek 20zł) bądz dać do mechanika który rozbieże turbosprężarke i podda ją regeneracji koszt 800 zł i wzwyż.
2.Samochód traci moc, niekontrolowane przerwy w przyśpieszaniu.
Wszystkich samochodów z silnikiem TDI wyposażonych w zawór N 75
Zawór N 75 za korekcję ciśnienia doładowania. Kiedy jest brudny, zasmolony lub zapchany zaciera się i przestaje spełniać swoja czynność
Trzeba co jakiś czas go przeczyszczać badz go wymienić koszt 140 zł i wzwyż najtaniej do kupienia na aukcjach internetowych.
3. Silnik trudno zapala na ciepło, trzeba długo kręcić rozrusznikiem.
Głowynym problemem jest silniczek z pompą wtryskową TDI VP
Z czasem elektroniczne sterowanie pompą staje sie rozregulowane i po nagrzaniu silnika komputer daje za małą dawke paliwa
Zmiana mapy rozruchu jest to operacja typowa elektroniczna u mechanika za okolo 400-500 zł.
4. Silnik zużywa dużo oleju.
wszystkie silniki TDI
Luzy w turbosprężarce powodują przepuszczanie oleju, który kieruje się do chłodnicy międzystopniowej. Konieczna do naprawy usterka gdyż nasz silnik może sie zaciągnąć i zatrzeć.
Regeneracja turbosprężarki u mechanika koszt okolo 1000-2000zł  (zależy od pracy włożonej w regeneracje), bądz wymiana turbosprężarki.
5. Silnik ospały przy 2 tyś. obr./min.
Wszystkie silniki TDI
Problem z uszkodzonym przepływomierzem z tą usterka często idzie w parze spadek spalania. Silnik nie jest w stanie dobże sterować doładowaniem
Koszt zamiennika 200-400 zł
Koszt części oryginalnej 450-800zł
Najtaniej do dostania na aukcjach internetowych zamiennik do 250 zł a część oryginalna  450 zł.
6.Miga lampka świec żarowych. Samochód trzęsie się na wolnych obrotach
Silnik TDI PD
Uszkodzona końcówka od pompowtryskiwaczy bądz wytarte gniazdo PD. Częsta dolegliwość przy przejechaniu 250 tyś. km i więcej .  Również dotyczy to samochodów używanych kupionych w kraj cieplejszych ( Turcja, Hiszpania, Włochy, Egipt itd.)
Regeneracja pompowtryskiwacza  500-1000 zł
Wymiana na nowy 2000-4000 zł
Gniazda PD wymiana to koszt 2000 - 3000 zł
Silnik TDI 1.9 jest doskonale znany polskim mechanikom. Niektóre silniki mają wiele lat i są zużyte więc sami nie jesteśmy w stanie zdiagnozować wielu usterek w czasie jazdy próbnej. Lepiej mieć ze soba znanego i doświadczonego mechanika, bądź zawieźć auto przed kupnem do mechanika w celu sprawdzenia jakości kupowanego auta z silnikiem TDI.